A közvetlen befecskendezéses belső égésű motoroknál gyakran korom és olajsár rakódik le a szívócsatornában, illetve a szívószelepeken. Napjainkra körvonalazódott, hogy az újabb típusú Turbó Diesel, valamint a közvetlen befecskendezésű (GDi) benzinüzemű sima vagy Turbó (TGDi) Benzin motoroknál, ugyanúgy létező jelenség lett a szívósor, szívócsatorna leszűkülése, és ezekből adódódnak a beazonosíthatatlan hibák tömkelege, üzemközbeni anomáliák.

Lássuk mivel találkozunk, mik a jelenségek, teljesség igénye nélkül:

  1. Olajfogyasztásra vonatkozóan, vannak meglátások, hitek is. Egy a biztos, az elnyújtott olajcsere periódust nem bírják ezek az újtípusú benzin motorok.
  2. Szívó szelepek megragadása, szelepre rakódott koksz, a GDi vagy TGDi benzines motor esetén is, megetetjük a kipufogógáz és a motorolaj pára egy részét. Ezzel együk tegyünk egy kitérétőt, az elnyújtott szervizperiódust megtartva 25.000 – 30.000 kilóméterenként cseréljük a motorolajat, igy a körforgás erősíteni fogja a lerakódást az olajpárásododást, így a lerakódási hajlamot is növekedni fog. (Motor tipusok: FSI, D4, GDI, IDE, HPI, SIDI, stb.)
  3. Diesel EGR mint kipufogógáz visszavezető szelep, ennek a feladata az, hogy adott motorműködési paraméterek mellett, időben és üzemmódban a kipufogógáz egy részét vagy egészét visszavezesse, így védve a környezetet. Ez lerakódik a szivósorban, szelepeken, EGR hűtőben.
  4. Hibrid Benzin/elektromos vagy Diesel/elektromos, nem legyen ámítás, EGR és szelep lerakódás itt is tapasztalható.
  5. Dugattyútetőre korom réteg rakódik, mint tudjuk a benzines GDi, TGDi motoroknál lerakódás keletkezik minden ilyen tipusu közvetlen befecskendezéses motor, márkától függetlenül hajlamos az ilyen tipusú hiba generálására. (Motor tipusok: FSI, D4, GDI, IDE, HPI, SIDI, stb.)

Bármilyen irányból próbáljuk megközelírteni a kérdéses témakört, sajnos ezek a Közvetlen befecskendezéses benzin motorok mindengyike ugyanúgy kokszolódig mint a dízel társai.

Térjünk ki egy kicsit a problémára és hogyan tudjuk észlelni; fentiek alapján is többféle tünetet mutathat a motor. Általánosan jellemző, a rángató, egyenetlen motorüzem, nem megfelelő gázreakció stb.

Diesel – dízel – CRDi motor esetén az alábbi tünetek valamelyikét tapasztalja:

  • egyenetlen a járás, ezzel együtt motor durva járás és remegés is tapasztalható
  • regeneráció elmaradása, megnövekszik a korom képződés
  • regeneráció nem fut végig, ezáltal motorolajszint növekszik, felhígul
  • 1,5-2 literes többlet üzemanyag fogyasztás, de a teljesitmény csökken
  • nem megfelelő keverék képződés, ezzel együtt túlzott lesz a korom képződés
  • részecskeszűrő koromtartalom megnövekedés, nem jó az égés
  • P0404 hibakód a motorvezérlőben – EGR alul vagy túlműködés, megszokotthoz képest erőtlenebb, morgós járás
  • motor indokolatlanul nem gyorsul egyenletesen, néha rángat
  • menet közben, egyenletes sebességnél rángat
  • nehezebben veszi a fordulatszámot, csökken a vezetési élmény
  • nehezebb indítás, hidegen és melegen egyaránt

Benzin – Közvetlen befecskendezéses – GDi motor esetén az alábbi tünetek valamelyikét tapasztalja:

  • motor indokolatlanul nem gyorsul
  • egyenetlen a járás
  • a motor durva járása és remegése is tapasztalható
  • 1,5-3 literes többlet üzemanyag fogyasztás
  • menet közben, egyenletes sebességnél rángat, gyújtáshibát produkál
  • nehezebben veszi a fordulatszámot, csökken a vezetési élmény
  • indításkor nehezebb beindulás, erős rezonancia

legfontosabb, hogy miért kell a GDI és a TGDI motort tisztítani:

  • olajfogyasztás tapasztalható, a dugattyú átégését meg kell előzni
  • 90.000-120.000 kilóméterként meg kell tisztítani függetlenül a felhasználás jellegétől (rendeszeres autópálya-használat esetén is)
  • benzin befecskendező magasnyomású porlasztókat ellenőrizni kell 90.000-120.000 kilóméterenként
  • kopogósabb a járása, alacsony fordulaton remeg
  • A porlasztónak az elkormolódása miatt rossz lesz a sugárkép
  • gyújtás hibakódot úgy produkálja, hogy javitás után rövid időn belül újra gyújtáshibát jelez

Mit befolyásol a koksz a szelepen, ha nem akad meg?

Kicsit konyhanyelven, a tüdőd kapacitása jó és az állapota is jó (ez a motor), szádra rá rögzítjük egy WC guriga belső hengert (ez a szívósor és a szelep), így adott a fix keresztmetszet, majd elkezdesz futni, legalább 500 métert, így simán lefutod, minden nagyobb baj mentesen. Majd kicsi pihi, …. WC guriga belső henger marad leszűkítjük egy szívószál méretre, a többi paraméter ugyan az, … mi történik? Örülsz neki, ha elérsz a célba!

Ugyan ezt éli a motor, a szelep nyakformájával és vastagságával a szelephez vezető út, csatorna hossza és átmérője, perdületének formája mind-mind műszakilag megtervezett, elősegíti a motor töltet megfelelő elkészítését. GDI motornál az üzemanyag nem tisztítja le a szelepet, nem hűti, GDI motor esetén az üzemanyagot a motor égésterébe nagy-nyomáson fecskendezzük, itt halmozottan fontos a megfelelő üzemanyag és levegő keverék elegye a megfelelő égéshez. Ha a lerakódás miatt nem jut elég levegő a hengerbe a motorvezérlő arra számít beállítás szerint, hogy adott egységnyi levegő lesz abba, adott mennyiséget fecskendez. Ha nem megfelelő akkor elégetlen anyag kerül a kipufogó rendszerbe, amely károsíthatja a katalizátort és az ellenőrző szondák adatai alapján folyamatosan korrekcióra készteti a motorvezérlőt és a befecskendezőket. Ezek miatt pl. keletkezhet egy befecskendező hiba is, mely alapján nem megfelelő üzemállapotban a befecskendező becsöpög, majd a felforrósodott dugattyútető átlukad vagy a porlasztó fúvóka megég. Ezek mellett Murphy is dolgozik és gyújtás hiba is fellép, nem megfelelő időben cserélt gyújtógyertya sem segíti az égést, így tényleg halmozottan hátrányos motorüzem keletkezik.

Dugattyútető átégése, miért van?

A dugattyú tetőn lerakódó olajos, kokszos trutyi “öngyulladása” a probléma, de magától nem ég át, normál üzem közben, a porlasztók nem megfelelő sugárképe, esetleges becsöpögése, így szúró láng kialakulása miatt tud a dugattyútető túlterhelődni és átégni.

Ez a dugattyútető koszolódás azért van, mert a szívócsőbe a kartergázt is visszavezetik környezetvédelemi szempontokat figyelembevéve és ez is sajátossága a technikának. Így sajnos elmondható, hogy nagyjából a GDi motorok esetén Diesel betegségekkel is találkozhatunk. A közvetlen befecskendezéses GDi motoroknál és itt kiemelném azt, hogy NEM CSAK A KIA/HYUNDAI éríntett ezzel, hanem az összes közvetlen befecskendezéses motor!

Mikor ajánlott a Szívócsatorna, szelep tisztítás a GDi benzinmotor esetén?

Nagyszervizzel egybe kötve, amikor már gyújtógyertyát is kell cserélni, azaz 90.000 kilóméter környékétől lehet rá számítani, de véleményem szerint, 150.000 KM körül már ütemezd be.

Mikor ajánlott a Szívócsatorna, szelep tisztítás a CRDi dízelmotor esetén?

Tapasztalatom szerint 170.000 KM körül már ütemezd be.

Mire lehet számítani, a benzinporlasztóval kapcsolatban?

Arra, hogy az ultrahangos tisztítás nem oldja meg a porlasztó jóságát, sokesetben a sugárképet is vizsgálni kell, szükség szerint cserélni.

Eszi a GDi az olajat, ez megoldás rá?

Motorkopásra vagy gyűrű megakadásra, messze nem ez a megoldás.

Akkor-meg, mire-jó, mi a probléma?

Megnyugtatásra nagyon jó megoldás, minimalizálod a szelep megakadását, levegő útjába üzem közben nincs akadály, így a levegő töltet javul. Fogyasztás normalizálódik, alapjárat stabilabbá válik, környezetvédelmi mérés eredménye javulhat.

Dugattyútető tisztítása, mire-jó, mi a probléma?

Dugattyútetőn lévő lerakódás, első sorban magának a dugattyútetőre lerakódó kokszot-olajsarár tehetetlen súlyából adódó kalimpálás megszüntetése a célja, így valamilyen szinten kiküszöböljük azt, hogy a dugattyú kalimpáljon a hengerben és megelőzhető akár az idő előtti henger kopás. Második azaz, hogy a felhevült üzemállapotban ne legyen lehetősége befecskendezéskor az elégtelen sugárképnek, úgy felhevíteni a meleg dzsuvát a dugattyú tető, hogy az át tudjon égni. Ez csak megelőzés, megelőző kieégszítő karbantartás.

Miért javaslom együttesen, a kötelező szervizzel?

Egyszerű a képlet, motort nem csak ezen a szívószelep ponton kell kezelni, az egyik fele persze a mechanikus tisztítás (diós), másik fele a motor levegő oldali és karter részének takarítása, nagynyomású szelepek ultrahangos tisztítása szükség szerinti bemérése, kötelező szerviz elvégzése, gyújtógyertya csere…. innentől kezdve tudatosan kell használni és megőrizni az állapotot, “tisztaságot”.

Mennyi időn belül vállaljuk?

Gyorsan, jót és olcsón nincs egyszerre. 2 – 3 munkanapra vállaljuk általában, motor állapot alapján jelzünk, hogy milyen munkaműveleteket látunk szükségesnek, konzultálunk és megkezdjük a munkát.

Kapcsolatfelvétel:

Nem hiszek abban, hogy egy weboldal mindenre megoldást ad. Kérlek a személyre szabott információkért telefonon érdeklődj, a Péter +36307236139 és Gábor +36306764289 számon, vagy a diostisztitas@gmail.com lévő e-mail címre írj egy levelet, melyben az autó VIN száma (alvázszáma) benne van, és megvitatjuk a számodra megfelelő karbantartási formát.

Hívás