Az elején jelzem, ez nem csak a Hyundai és KIA GDI motorokra igaz, minden ilyen tipusú motorra!

A GDI motorok (gasoline direct injection) és TGDI motorok (Turbocharged Gasoline Direct Injection) egy olyan típusú benzinmotor, amely közvetlen üzemanyag-befecskendezést használ. Ez azt jelenti, hogy az üzemanyag közvetlenül a hengerbe kerül befecskendezve, és nem a szívószelepeken keresztül. A GDI motorok számos előnnyel rendelkeznek a hagyományos MPI és központi „karburátoros” motorokkal szemben, például jobb üzemanyag-hatékonyság, alacsonyabb károsanyag-kibocsátás és jobb teljesítmény. Aminek előnye van, annak van hátránya is. Mivel ez is egy műszaki tárgy, és az üzemidő előrehaladtával karbantartásokat kell elvégezni ezzel együtt nagy karbantartást is, melyet az üzemeltetőnek el kell végeznie időközönként. Igy van ez a GDI/TGDI üzemű motorok tekintetében is.

Az időszakos karbantartások mellett, megelőző karbantartásokat is el kell végezni futott kilométer és/vagy időintervallum alatt.

A dugattyútető átégése számos tényező miatt következhet be, többek között:

  • Rossz minőségű üzemanyag, GDI/TGDI motorok érzékenyek a rossz minőségű üzemanyagra, amely károsíthatja a magasnyomású befecskendező rendszert. A rossz minőségű üzemanyag szennyezett lehet, és tartalmazhat olyan összetevőket, amelyek megnövelhetik a dugattyútető átégés kockázatát.
  • Alacsony kompresszió, a dugattyútető átégéséhez vezethet, mivel nem hoz létre elegendő hőt ahhoz, hogy az üzemanyag teljes mértékben elégjen. Az alacsony kompressziót több tényező is okozhatja, többek között a kopott alkatrészek, a rossz minőségű olaj és a nem megfelelő karbantartás.
  • Hibás levegő és üzemanyag arány, azaz a keverék, hozzá járulhat a dugattyútető átégéséhez, mivel túl sok vagy túl kevés üzemanyag kerül a hengerbe. A levegő-üzemanyag arányt a motorvezérlő egység állítja be, de számos tényező megzavarhatja a beállítást, többek között a rossz minőségű üzemanyag, a kopott alkatrészek és a nem megfelelő karbantartás.
  • Hibás vagy elkoszolódott GDI injektor, GDI/TGDI befecskendezőknek nagyon pontosan kell szórniuk az üzemanyagot a hengerekbe, hogy a motor megfelelően működjön. Ha a szóráskép hibás, akkor az üzemanyag nem fog megfelelően égni (eloszlani), ami túlmelegedést okoz és a dugattyú átégését okozhatja.
  • Rossz égés időzítése, itt ok-okozati válasz lehetséges, a befecskendezett egységnyi üzemszerű üzemanyag nem ég el megfelelően a hengerben, esetleg visszamarad a hengerben, vagy a kipufogóleömlőben ég el a katalizátornál. Ezért fontos a motor vezérlésének szemrevételezéses ellenőrzése, mivel a szelepeket és azok nyitásának mélységét a munkaütemhez állítja be. A vezérlés megfelelő működését számos tényező megzavarhatja és befolyásolja, többek között a kopott alkatrészek, a rossz minőségű és mennyiségű motorolaj, illetve a nem megfelelő karbantartás.
  • Motor hűtés-kapacitása csökken, ezt hanyagolják el a tulajdonosok a legtöbb esetben. Ha nem elégséges motor hűtőrendszer hőelvezetése, ez is a dugattyútető átégéséhez vezethet. A motor észrevétlenűl túlmelegszik, hengerben a hengerfalnál és a hengerfejnél megnövekedik az égési hőmérséklet, és az elégetlen vagy az ép befecskendezett üzemanyag nem megfelelően programozott formában ég el, igy öngyulladást okoz. A hűtőrendszert rendszeresen ellenőrizni kell, és szükség esetén a folyadékot cserélni kell.
  • Gyújtógyertya cseréjének elmaradása, a GDI/TGDI motoroknál speciális gyújtógyertyák vannak, ezeknek különösen fontos szerepe van a megfelelő égés kialakitásában. Amennyiben a gyertya nagyon elhasználódott, kormos vagy elektródája elégett és szikra hézaga megnő úgy nem tudja ellátni a keverék meggyújtását, nem tud megfelelő teljesitményű szikrát képezni, hogy az üzemanyag elegy megfelelően elégjen. Gyújtógyertyákat általában 90.000-105.000 kilométer után javasolt cserélni.

Mit lehet tenni, hogy megelőzzük, vagy minimalizáljuk a dugattyú átégését?

  • Rendszeresen ellenőrizni kell a motor hűtő tisztaságát, folyadék szintjét, és állapotát
  • Megfelelő minőségű motorolajat, gyújtógyertyát és üzemanyagokat kell használni
  • Ütemezetten tisztítani kell a motor üzemanyagrendszerét, magas etanol tartalom miatt is
  • Rendszeresen karban kell tartani az autót, ez nem csak az olajcserét jelenti
  • Ütemezetten meg kell tisztitani a szivószelepeket, mert üzemanyag a GDI motor esetén nem éri üzem közben
  • Befecskendező szelepeket, azok porlasztási képét 80.000 – 105.000 kilóméterenként ellenőrizni szükséges
  • Üzemanyagszűrőt megfelelő időközönként cserélni szükséges, üzemanyag nyomás ellenőrzéssel egybekötve

A dugattyútető átégése számos tényező miatt bekövetkezhet:

  • Nem megfelelő üzemanyag minőség
  • Alacsony kompresszió, üzemanyag-keverék hiba
  • Rossz befecskendező, rossz a szórásképe
  • Levegőcsatorna szűkölet a szelepnél
  • Nem megfelelő vezérlés
  • Elhasználódott gyújtógyertya

Fent leírtakat összegezve, azért tartom fontosnak felhívni a figyelmet, hogy tapasztalatok illetve az interneten fellelhető irodalmak szerint a GDI (gasoline direct injection) és TGDI motorok (Turbocharged Gasoline Direct Injection) motorok üzemszerű sajátossága a lerakodás, kokszosodás és ezáltal a szívó csatorna és szelepek keresztmetszetének csökkenése. Ezek összessége motorhibát tud okozni, ami sok fejfájást okozhat, és költséget tud felemészteni. Ha tudjuk, hogy a motor üzemszerű működése alátámasztja az ilyen kiegészítő nagy karbantartást, hogy a továbbiakban biztonsággal használható legyen, azt meg kell tenni. Meg kell előzni a rossz égés kialakulását, az biztos. A felhasználók között szájhagyomány útján terjed az információ, biztosan van olcsóbb megoldás, esetleg adalék. Sajnos erre nincs semmilyen olyan folyadék, folyékony motor doktor, ami fel tudná oldani, mivel GDi (Közvetlen többpontos befecskendezés) motorról beszélünk. Erre a kérdéskörre ajánljuk a diós szívó szelep, szívó csatorna és dugattyútető tisztítását. A tisztitás folyamataként az alkatrészek lebontását követően, a GDI injektorokat, befecskendezőket is szükség szerint vizsgáljuk, tisztítjuk vagy cseréljük. Minden esetben, nagy szervizekkel együtt célszerű ütemezni. Illetve olyan autó vásárlását követően, ahol nem ismert a teljes előélet, és nem tudjuk, hogy a tisztitás és a nagy nyomású befecskendezés ellenőrzése megtörtént-e. Megfelelő szakértelemmel és típus specifikus ismerettel már a vásárlás pillanatában a szakavatott szem nyugtázhatja a nagy karbantartás szükségességét.

Ezeken kívül ajánlott, hogy a motorolajban egy adalékanyagot használjon, amely segít megelőzni a dugattyútető átégést, a már fennálló olajfogyasztás esetén is. A motor olajcserét időszakosan úgy kell elvégezni, hogy a régi motorolaj megfelelően le-folyjon a motorból. Ezek az adalékanyagok általában olyan összetevőket tartalmaznak, amelyek csökkentik a súrlódást, és védik a motoralkatrészeket a rendellenes kopástól. Ez igen lehet badarság, de elmondható, hogy a C vagy D vitamint is azért szedjük, hogy kevésbé legyünk betegek.

A tisztítás fontos, legalább ezekért:

  • Javítja a motor teljesítményét, a tisztítás eltávolítja a szennyeződéseket a szívószelepről, a csatornákról, ami javítja a levegő-töltet mennyiségét, a befecskendezőkről eltávolítjuk a kormot, és szükség szerint tisztítjuk, ami tovább javítja az égést és ezáltal javul a motor teljesítmény, és a rugalmasság
  • Normalizálódik az üzemanyag-fogyasztás, a tisztítás folyamata után, javul az égés, és fajlagosan csökken az üzemanyag-fogyasztás, kisimul a motor járása
  • Csökkenti a károsanyag-kibocsátást, a tisztítás miatt javul az égés, és csökken a károsanyag-kibocsátás, katalizátor hatásfoka javulhat az elhasználódás mértékétől függően
  • Növeli a motor további élettartamát, a tisztítás eltávolítja a szennyeződéseket a szívószelepről, a csatornákról, dugattyútetőről, illetve a befecskendezők sugárképe is javul. Ezek összessége miatt, javul a hengerben az égés, ami csökkenti a rendellenes további kopást a motorban üzem közben.
  • Nyugalom, tudjuk a motor sajátosságot, ezáltal ha elvégeztetjük a tisztitást, akkor megelőzzük, és minimalizáljuk a további hatványozott kokszolódást és ezzel megadjuk a normál üzemnek a lehetőséget. Már csak a további üzemanyag tankolásra és megfelelő szervizelésre kell figyelni.
  • Értéknövekedés, gondos gazda elve, ez egy beruházás a jövőbe, kiemeli autóját eladáskor, mivel gondos és előre tekintő gazdája

Fontos megjegyezni, hogy ezek a közvetlen befecskendezéses GDI és TGDI motorok problémamentesen működnek évekig, minden márka gyártja ezeket a motorokat, és hatékonyságuk miatt alkalmazza közép és felsőkategóriában. Ha azonban közvetlen befecskendezéses motorral rendelkező autót vásárol, fontos, hogy tisztában legyen a potenciális problémákkal, és rendszeresen karbantartassa az autóját, hogy megakadályozza a nagy és költséges plusz problémák kialakulását.

Ha bármilyen problémát tapasztal, forduljon szakképzett típus specifikus szerelőhöz.

Egyéb más:

Hívás